Uzay

Marsta hayat var mı? Su varsa EVET!

Marsta hayat!

Marsta hayat var mı sorusundan önce Marsta su var mı sorusunu soralım? NASA’nın Curiosity gezgini tarafından toplanan veriler yayınlandı. Buna göre yaklaşık 4 milyar yıl önce Mars’ın ekvatorundaki Gale Krateri’nde hayal edilemeyecek büyüklükteki seller yaşanmış. Yani bu, orada yaşamın var olabileceğine dair ipuçları veren bir bulgu oldu!

Nasa’nın Curiosity Uzay Tarayıcısı tarafından toplanan veriler incelendi. Jackson State Üniversitesi, Cornell Üniversitesi, Jet Laboratuvarı ve Hawaii Üniversitesi’nden bilim adamları incelemelere katıldı. Ayrıca üniversiteler  tarafından toplanan konseyde analiz edildi. Yaklaşık olarak 4 milyar yıl önce Mars’ın ekvatorundaki Gale Krateri’nde inanılmaz büyük ölçülerde seller meydana gelmiş. Bununla birlikte bu buluşun, Mars’ta da yaşam olma olasılığını ortaya çıkardığı bildirildi.

Gale Krateri Mars!

Marsta hayat var mı? Dev sel nehirleri!

Araştırma, “Gale Krateri Dev Sel ve Erken Mars İklimi İçin Etkileri,” Bilimsel RaporlarI 7 Kasım 2020’de yayınlandı.

Bu şiddetli megaseller büyük olasılıkla göktaşı çarpması sonucu oluşmuştur. Yani oluşan ısı radyasyonunun Mars yüzeyinde depolanan buzu eritmesiyle oluştu. Bilim adamları bu jeolojik dev dalgalanmaların gök taşı çarpması sonrası Dünya’da da görüldüğünü bildirdiler.

Sanat ve Bilim Koleji’nde yazar astrobiyolog olan Alberto G. bildiridi. “Megaselleri İlk kez gezgin Curiosity tarafından gözlemlenen ayrıntılı sedimanolojik verileri kullanarak tespit ettik,” dedi. “Megasellerın geride bıraktığı izler daha önce uzay aracı verileriyle tanımlanmamıştı.

Marsta hayat var mı? Dev dalgalar!

Jackson State Üniversitesi’nde fizik profesörü Baş yazar İsa Haydari’ye göre: Bu durum, Gale Krateri’nin in tortul katmanlarında dev dalga şeklinde özelliklerin oluşumunu içerir. Buna genellikle “megarippl” denir veya yaklaşık 45 metre yüksekliğinde ve yaklaşık 550 metre aralıklı dalgalar diye de tanımlanabilir.

Mars'ta Yaşam!
Mars’ta Yaşam!

Haydari, bu izlerin yaklaşık 4 milyar yıl önce Mars’ın Gale Krateri’nin dibinde akan mega sellerin göstergesi olduğunu ve bunun yaklaşık 2 milyon yıl önce Dünya’da eriyen buzulların oluşturduğu özelliklerle aynı olduğunu söyledi.

Uzayda zaman!

Mars’taki sel felaketinin en olası nedeni, gezegenin donmuş rezervuarlarına, karbondioksit salınmasıydı. Ayrıca metan salan büyük bir darbe gelmesiyle oluşan ısıdan buzların erimesiydi. Su buharı ve gazların salınımı kırmızı gezegende sıcak ortamı yarattı. Daha sonra oluşan ıslak koşulların kısa bir sürede üremesi için bir araya geldi.

Yoğuşma su buharı bulutları oluşturdu! Bu da muhtemelen gezegen çapında şiddetli yağmur yarattı. Biriken su Gale Krateri’ne girdi. Daha sonra Hummocky Plains Birimi’ndeki çakıl sırtlarını ve Striated Unit’deki sırt ve bant oluşumlarını meydana getirdi. Bu taşkınlar devasa ani sel baskınları üretmek için Sharp Dağı’ndan (Gale Krateri’nde) gelen suyla birleşti.

Yaşam belirtisi:

Curiosity rover bilim ekibi, Gale Krateri’nin bir zamanlar, antik geçmişte kalıcı göller var. Ayrıca akarsulara sahip olduğunu çoktan ortaya koymuştur. Bu uzun ömürlü su kütleleri kraterin ve içindeki Sharp Dağı’nın mikrobiyal yaşamı destekleyebileceğinin iyi göstergeleridir.

Mars’ta yaşam ihtimali!

Fairen, “Mars ilk zamanlarında jeolojik açıdan son derece aktif bir gezegendi.” dedi. “Gezegen, yüzeyde sıvı su varlığını desteklemek için gerekli koşullara sahipti ve Dünya’da suyun olduğu yerde, yaşam vardır.” diye ekledi.

Marsta hayat var mı?

“Yani çok eskiden Mars yaşanabilir bir gezegendi,” dedi. “Peki sonra ne oldu? Yani bu öyle bir soru ki bir sonraki uzaya göndereceğimiz gezgin ” Perseverance” buna cevap vermeye yardımcı olacaktır.”

30 Temmuz 2020’de Cape Canaveral’dan fırlatılan Perseverance’ın 18 Şubat 2021’de Mars’a ulaşması planlanıyor.